سه شنبه , مرداد ۳۰ ۱۳۹۷
قالب وردپرس درنا توس
خانه / کسب و کار / توانمندسازی منابع انسانی با ۱۰ اصلی که باید در هر سازمانی اجرا شود

توانمندسازی منابع انسانی با ۱۰ اصلی که باید در هر سازمانی اجرا شود

[ad_1]

دوره‌ی نگاه از بالا به پایین و فعالیت‌های رباتی کارمندان در شرکت‌ها گذشته است. نیروی انسانی در دهه‌های اخیر به‌عنوان یکی از منابع ارزشمند سازمان شناخته می‌شوند. با توانمندسازی منابع انسانی می‌توان مزیتی دائمی برای سازمان ایجاد کرد. وقتی کارمندان احساس توانمندی کنند، اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌ بیش‌تری دارند تا انرژی و توان خود را برای موفقیت سازمان خرج کنند. در این مقاله، ۱۰ قانون طلایی برای توانمندسازی منابع انسانی توضیح داده شده است که می‌تواند دیدگاه هر مدیری را توسعه دهد.

دنبال توصیه‌ای طلایی از مدیری واقعی هستید؟‌ ما این توصیه را برای شما فراهم کرده‌ایم: هدف شما باید خلق محیط کاری باشد که کارمندان در آن توانمند، کارآمد، علاقه‌مند به مشارکت و شاد باشند. جلوی آنها را با محدودکردن ابزار و اطلاعات نگیرید. به آنها اعتماد کنید و بگذارید کارشان را انجام دهند. از جلوی راه‌شان کنار بروید و ببینید چه غوغایی به‌پا خواهند کرد.

در این مقاله، به توضیح ۱۰ قانون پرداخته‌ایم که توانمندسازی منابع انسانی، موفقیت و همکاری را ممکن می‌کند. این ۱۰ نکته را می‌توانید هم برای کسانی که زیرنظر شما کار می‌کنند و هم کسانی که هم‌سطح شما همکارتان هستند، به‌کار ببرید.

۱. نشان دهید که برای کارمندان‌تان ارزش قائلید

توانمندسازی منابع انسانی - ارزش قائل شدن برای کارمندان

احترامی که برای دیگران قائل هستید، در تمام رفتارها و کلام‌تان نمود پیدا می‌کند. حالت چهره‌تان، زبان بدن‌تان و کلماتی که استفاده می‌کنید، کاملا نشان می‌دهد که چه طرز فکری درباره‌ی منابع انسانی‌ دارید.

در توانمندسازی منابع انسانی هدف شما باید این باشد که قدردانی خود را از ارزش منحصربه‌فرد هرکدام از کارمندان‌تان، ابراز کنید. فرقی ندارد عملکرد فعلی آنها در چه حدی باشد، ارزشی که شما برای هریک از کارمندان در مقام یک انسان قائل هستید، هیچ‌وقت نباید پائین‌تر از سطح اخلاق باشد.

۲. چشم‌انداز مدیریتی را با کارمندان‌تان به‌اشتراک بگذارید

به نیروهای انسانی کمک کنید تا احساس کنند بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر هستند. مطمئن شوید همه‌ی نیروها از مأموریت، چشم‌انداز و برنامه‌های راهبردی شرکت آگاهند. اگر می‌خواهید در زمینه‌ی توانمندسازی منابع انسانی یک قدم فراتر بروید، آنها را در جریان برنامه‌های عملیاتی نیز بگذارید و نظرشان را درباره‌ی کلیت برنامه بپرسید. در این صورت، آنها خود را صاحب برنامه خواهند دانست و با تعهد و شایستگی‌شان شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

۳. اهداف و نقشه‌ی راه را با کارمندان‌تان به‌اشتراک بگذارید

هر زمان که امکانش هست، کارمندان را در فرایند هدف‌گذاری و تعیین نقشه‌ی راه برای رسیدن به اهداف درگیر کنید. آنها می‌توانند ارزش، دانش، ایده، دیدگاه و تجاربی را وارد فرایند هدف‌گذاری کنند که شما و اعضای ارشد شرکت قادر به افزودن آن‌ها نیستید. این یکی از منافع توانمندسازی منابع انسانی است. حداقل، آنها را درگیر هدف‌گذاری در سطح عملیاتی و خرد کنید و اهداف بزرگ‌تر را هم با همه به‌اشتراک بگذارید.

با کمک کارمندان‌تان، اهدافی قابل‌اندازه‌گیری و قابل لمس انتخاب کنید و برای کارمندانی که مسئول رسیدن به این اهداف هستند، تصویری روشن از بازده مورد انتظارتان ترسیم نمایید. زمانی‌که تصویر بازده و ماحصل مورد نظرتان همراه با تعاریفش را با آنها به‌اشتراک بگذارید، درواقع با کارمندان به توافق رسیده‌اید که بازده‌ی موفق و خروجی پذیرفتنی به چه چیزهایی اطلاق خواهد شد. با این قانون توانمندسازی منابع انسانی، کارمندان آن‌قدر در خود قدرت و اعتمادبه‌نفس احساس خواهند کرد که بتوانند بدون نظارت مستقیم، قادر به طبقه‌بندی مجموعه فعالیت‌های لازم برای رسیدن به اهداف باشند.

۴. به کارمندان‌تان اعتماد کنید

توانمندسازی منابع انسانی - اعتماد به کارمندان

توانمندسازی منابع انسانی یعنی اینکه به کارکنان اعتماد کنید که نیت‌شان خیر است و برای انجام کار درست و تصمیم‌گیری درست نهایت تلاش‌شان را می‌کنند. این باور را در خود بپرورانید که ممکن است کارمندان دقیقا از همان مسیر ذهنی شما حرکت نکنند، اما حتی در این شرایط هم کار پیش خواهد رفت. وقتی کارمندان انتظارات مدیریت را به‌طور شفاف دریافت و درک کنند، آرامش می‌گیرند و به شما اعتماد خواهند کرد. از آن پس، روی موفقیت و کسب رضایت شما تلاش خواهند کرد و انرژی‌شان صرف اضطراب، نگرانی و سردرگمی نخواهد شد.

۵. اطلاعات کافی در اختیار کارکنان بگذارید

مطمئن شوید اطلاعات مورد نیاز کارمندان را برای انجام کار یا تصمیم‌گیری درست، در اختیارشان قرار داده‌اید.

۶. اختیاردهی را یاد بگیرید

فقط کارهای سخت و تکراری را به نیروهایتان محول نکنید. برای توانمندسازی منابع انسانی باید جسارت به‌خرج دهید و کارهای جالب را هم به آنها بدهید. ملاقات‌های مهم را به‌عهده‌ی کارمندان‌تان بگذارید، آنها را عضو کمیته‌ای کنید که تصمیمات توسعه‌ی محصول در آن گرفته می‌شود و پروژه‌های مهم مورد توجه کارمندان و مشتریان را به یکی از نیروها محول کنید. در شرایط مسئولیت است که کارمندان رشد می‌کنند و مهارت‌های جدیدی را در خود توسعه می‌دهند. وظایف شما هم کمتر می‌شود؛ پس می‌توانید روی تصمیمات راهبردی و کارآمدتر تمرکز کنید. ایمان داشته باشید که کارمند مذکور خواهد درخشید و نتیجه‌ی اعتمادتان را خواهید گرفت.

۷. به‌طور مکرر بازخورد اعمال کارمندان‌تان را اطلاع بدهید

به‌طور مکرر به کارمندان‌تان بازخورد بدهید تا بدانند که در کار خود چطور پیش می‌روند. در توانمندسازی منابع انسانی گاهی هدف از بازخورد ارائه‌ی پاداش کلامی یا مالی است و همیشه به جهت‌دهی کارمندان پرداخته نمی‌شود. کارمندان لیاقت دریافت بازخوردهای سازنده‌ی شما را دارند و مطمئنا از آنها در جهت توسعه‌ی مهارت‌های خود استفاده می‌کنند.

۸. مشکلات را حل کنید، به دنبال مقصر نباشید

وقتی مشکلی رخ می‌دهد، به‌جای اینکه مشکل را به افراد ربط بدهید، از کارمندان بپرسید در فرایند اجرای کار چه مشکلی وجود داشته که سبب شکست آنها شده است؟ می‌دانید بدترین پاسخ به یک مشکل چیست؟ این‌که دنبال یافتن مقصر و تنبیه او باشید!

۹. گوش بدهید تا یاد بگیرید و با پرسش‌هایتان کارمندان را راهنمایی کنید

توانمندسازی منابع انسانی - گوش دادن مؤثر

برای توانمندسازی منابع انسانی محیطی را فراهم کنید که به‌راحتی بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. به آنها به‌خوبی گوش کنید و ازشان سؤالاتی بپرسید. سؤال بپرسید تا در میان گفت‌وگوی شکل‌گرفته درباره‌ی آن سؤال، خودشان به جواب درست برسند. اینکه به افرادی بالغ بگویید چه‌کار کنند و چه‌کار نکنند، کارآمد نیست. عموما اگر به افراد بالغ فرصت داده شود، می‌توانند با جوابی که خودشان به سؤالات طرح‌شده می‌دهند، راه‌شان را پیدا کنند.

اگر یکی از کارمندان با طرح مشکلی به سراغ‌تان آمد، از او بپرسید «به نظر خودت برای رفع این مشکل باید چه‌کار کنی؟» یا «خودت برای حل این مشکل چه پیشنهادی داری؟» آنها به‌چالش کشیده می شوند و در این مسیر رشد خواهند کرد. درنهایت، به درجه‌ای از اعتماد خواهید رسید که می‌توانید با خیال راحت به کارمندان بگویید برای رفع مشکلات مشابه خودشان اقدام کنند و سراغ شما نیایند.

۱۰. از کارمندان قدردانی کنید

تا زمانی‌که کارمندان احساس دیده‌نشدن، دست‌کم گرفته‌شدن، مورد کم‌لطفی واقع شدن، مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، ستایش نشدن و تشویق نشدن داشته باشند، نباید توقع نتیجه از روش توانمندسازی منابع انسانی داشته باشید. نیازهای اساسی کارمندان باید پاسخ داده شوند تا آنها هم نهایت انرژی و تلاش داوطلبانه‌ی خود را در کار، سرمایه‌گذاری کنند. برای موفقیت توانمندسازی منابع انسانی، به‌رسمیت شناختن نیروها، نقش کلیدی دارد.

[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

همکاری در فروش و انواع مختلف آن

[ad_1] صاحبان کسب و کار همواره دغدغه‌ی فروش محصولات‌شان را دارند. چرا که بدون فروش …

جوینت ونچر (سرمایه گذاری مشترک) و ۷ اصل برای راه‌اندازی نمونه موفق آن

[ad_1] جوینت ونچر (joint venture) که از آن با نام سرمایه‌گذاری مشترک یا مشارکت انتفاعی …

تأثیر بک لینک ها در معرفی یک برند در فضای مجازی و بازاریابی آنلاین

[ad_1] وقتی وب‌سایتی برای یک برند طراحی و پیاده‌سازی می‌شود، تلاش صاحبان و مدیران آن …

۵۰ استارتاپی که در سال ۲۰۱۸ مثل بمب صدا خواهند کرد

[ad_1] در آغاز سال ۲۰۱۸ هستیم و طبق معمول، کارشناسان درباره‌ی انواع استارتاپ ها و …

بازاریابی محصول و اصول پیاده‌سازی آن در استارتاپ‌ها

[ad_1] تعریف بازاریابی محصول چیست؟ کاربرد بازاریابی محصول برای شرکت‌ها و تفاوت آن با مدیریت …

۱۶ مسئله‌ای که کارمندان را در محیط‌های کاری آزرده می‌کند

[ad_1] مدیریت یک کسب‌وکار موفق، قبل از هر چیز با شناخت نیازها و خواسته‌های کارکنان …

تبلیغات در تلگرام؛ انواع تبلیغات تلگرامی و اصول به ‌کارگیری آنها

[ad_1] حتما تابه‌حال از موج عظیم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا باخبر شده‌اید، …

بلاک چین چیست و فناوری آن چه کاربردی در جهان دارد؟

[ad_1] ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین شاید هنوز جایگاه ارزهای رایج را به‌دست نیاورده باشند؛ اما …

نحوه خرید بیت کوین چگونه است؟

[ad_1] تب خرید بیت کوین همه را گرفته است. اما نحوه خرید بیت کوین چگونه …

استراتژی شرکت آدیداس چیست و برای تغییر زندگی مردم چه راهبردهایی دارد؟

[ad_1] برند نام‌آشنای آدیداس که سال‌هاست در حوزه ورزش فعالیت می‌کند،‌ تقریبا توانسته بخش عظیمی …

معرفی هرم مدیریت و سطوح سازنده آن

[ad_1] در هر سازمان، سطوح مختلفی از موقعیت‌های مدیریتی به صورت سلسله‌مراتبی وجود دارد. هر …

برند چیست؛ بررسی عناصر تشکیل‌دهنده‌ برند و ویژگی‌های آن

[ad_1] در دنیای امروز، برندسازی یا برندینگ به یکی از مهم‌ترین جوانب استراتژی کسب‌وکار تبدیل …

سرمایه‌گذاری در بازار سهام چه دستاوردهایی برای یک رهبر دارد؟

[ad_1] همه فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاران موفق، افرادی با دانش بالای اقتصادی هستند؛ یعنی همه …

چگونه مشتری را قانع کنیم؟ ۱۵ قدم برای متقاعدسازی مشتری

[ad_1] شاید سؤال بنیادینِ بسیاری از فروشندگان و نیروهای فروش شرکت‌ها این باشد که چگونه …

مهمترین وظایف مدیرعامل چیست؟

[ad_1] بینش راهبردی از مهم‌ترین وظایف مدیرعامل است. مدیرعاملان، بسته به اینکه سازمان و شرکتی …

استراتژی اقیانوس آبی چیست و چه کاربردی در مدیریت شما دارد؟

[ad_1] تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید چطور برخی از شرکت‌ها در مدت زمانی محدود به …

چگونه از طرز تفکر افراد بی پول فاصله بگیریم؟

[ad_1] بسیاری از مشکلات و شکست‌های زندگی ما، به علت بی‌پولی یا درآمد پایین به‌وجود …

تفاوت بازایابی و فروش چیست؟

[ad_1] در ادبیات کسب‌وکار، فروش به تبادل محصولات و خدمات در ازای پول گفته می‌شود، …

استارت آپ چیست؟

استارت آپ چیست؟

[ad_1] در حوزه کسب و کار ، کلمه استارت آپ را در چند سال اخیر …

آمازون تصمیم به ساخت سریال جدید ارباب حلقه ها گرفت

[ad_1] آمازون تصمیم به ساخت سریال جدید ارباب حلقه ها گرفت. شرکت آمازون با شرکت …

چگونه به ترویج اخلاق در سازمان کمک کنیم؟

[ad_1] این‌روزها زیاد درباره‌ی رفتارهای غیراخلاقی سازمان‌های مختلف و رهبران‌شان می‌خوانیم و می‌شنویم؛ سازمان‌هایی که …

استرس شغلی مدیران و راه مقابله با آن

[ad_1] چه چیزی موجب موفقیت یا شکست می‌شود؟ اراده و پشتکار عوامل مهمی هستند، اما …

سرنوشت یا اراده

[ad_1] سرنوشت، نتیجه گذشته است. اراده انسان، نتیجه زمان حال. وقتی به عقب نگاه می‌کنیم، …

۱۰ روش کاهش هزینه های کسب و کار بدون اخراج کارکنان

[ad_1] گاهی اوقات پیش‌بینی‌های شما در مورد کسب و کارتان درست از آب درنمی‌آید یا …

اولین مرکز تجاری آلمان در تهران افتتاح شد

[ad_1] اولین مرکز تجاری آلمان در تهران افتتاح شد. این مرکز به شرکت‌های آلمانی برای …

۲۰ شغل با بیشترین درآمد در شرکت گوگل

[ad_1] بیشترین حقوق‌ها در گوگل را چه کسانی دریافت می‌کنند؟ گوگل که حالا به عنوان …

چگونه یک شغل جدید ایجاد کنیم؟

[ad_1] شروع یک کسب و کار موفق نیازمند این است که شما ترس از دست …

انواع کسب و کارها: ۵ نوع مختلف کسب و کار را بشناسید

[ad_1] کسب و کار دارای اشکال و اندازه‌های گوناگونی است؛ در این مقاله انواع کسب و …

آموزش مدیریت زمان

لینک منبع مطالب مشابه که به دنبال آن بودیدطرح‌ ریزی گفت‌ و گو؛ تکنیکی برای …

استفاده بهینه از زمان و شروع روز کاری با ۱۴ راهکار

[ad_1] افراد خلاق ۱۵ دقیقه قبل از شروع روز کاری‌شان،چه کارهایی انجام می‌دهند؟ برخلاف تصور …

دیدگاهتان را بنویسید

Copy Protected by
Chetan's WP-Copyprotect.