قالب وردپرس درنا توس

سرفه های شبانه و راهکارهایی برای کاهش آن

[ad_1]

سرفه های مکرر و طولانی باعث می شود دستگاه تنفسی و سینه انسان با درد و سوزش همراه شود،در این مقاله دکتر سلام شما را با دلایل و روش های درمان سرفه های پشت سرهم شبانه و متناوب آشنا می نماید.

هر کسی ممکن است گاهگاهی سرفه کند. سرفه کردن، میتواند با خارج کردن مخاط بیش از حد و یا عوامل تحریک کننده ریه در حقیقت عملی مفید باشد. سرفه همچنین ممکن است باعث خروج میکروب ها از ریه شده و از عفونت جلوگیری نماید. اما زمانی که سرفه ها در شب اتفاق می افتد، می تواند خواب را متوقف کرده و فرد را از یک استراحت شبانه خوب محروم سازد.

خوشبختانه راههای متعددی برای برطرف کردن سرفه در شب وجود دارد؛ از آن جمله می توان به داروها، تغییر سبک زندگی و درمان های طبیعی اشاره کرد:

۱- از مرطوب کننده های هوا در منزل استفاده کنید.

هوای خشک می تواند سرفه را بدتر سازد. تهویه مطبوع و خنک کننده در تابستان و سیستم های گرمایشی در زمستان می توانند باعث خشکی هوای محیط زندگی شما شوند. شما میتوانید از طریق یک دستگاه بخور  در هنگام شب، رطوبت لازم را به هوایی که در زمان خواب تنفس میکنید، اضافه کنید. اضافه کردن رطوبت با این روش میتواند باعث تسکین گلو شده و از سرفه جلوگیری کند. با این حال رطوبت بیش از حد نیز میتواند به رشد قارچ ها کمک کند؛ قارچ ها میتوانند تولید آلرژی کرده و همین میتواند دلیلی برای سرفه بیشتر شود. برای بررسی سطح رطوبت در یک اتاق میتوانید از یک دستگاه به نام “رطوبت سنج” استفاده کنید. این دستگاه معمولا از فروشگاههای سخت افزاری خریداری میشود. سطح رطوبت باید در حدود ۵۰ درصد هوای اتاق خواب شما باشد.

۲- کاهش آلرژن ها

آلرژی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، به یک ماده کاملا بی ضرر، واکنش زیاده از حد نشان می دهد. نشانه هایی مانند عطسه، گرفتگی بینی یا آب ریزش از آن و سرفه کردن در آن شایع است. عوامل شایع ایجاد کننده آلرژی عبارتند از: قارچها، حیوانات خانگی و غبار. با توجه به گفته های بنیاد ملی خواب، افراد می توانند سرفه های مرتبط با آلرژی را در اتاق خواب خود به وسیله رعایت موارد زیر کاهش دهند:

– استفاده از یک جاروی برقی فیلتر دار؛ هر هفته یک بار بر روی کف اتاق خواب کشیده شود.

– رفع گرد و غبار مجلات، کتابها و وسایل داخل اتاق خواب

– شستن ملحفه های اتاق خواب؛ هفته ای یک بار

– دوش آب گرم قبل از رفتن به رختخواب، به دلیل جلوگیری و حذف آلرژن های موجود در فضاهای باز

۳- مدیریت بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

بیماری رفلاکس معده به مری، یک اختلال گوارشی است که باعث میشود تا بعضی از محتویات معده به سمت مری بازگردد. این کار میتواند منجر به تحریک گلو و ایجاد سرفه بخصوص در هنگام شب شود. افراد مبتلا به GERD باید با پزشک خود در باره کنترل بیماری خود مشورت کنند. اجتناب از غذاهایی که ممکن است باعث سوزش سر دل شوند و عدم مصرف غذا در حدود ۴ ساعت قبل از خواب شبانه، ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

۴- نوشیدن چای به همراه عسل

چای گرم با عسل می تواند گلو را تسکین دهد و باعث کاهش تحریک پذیری و رقیق کردن موکوس (مخاط) می شود. عسل را نباید به کودکان کمتر از یک سال خوراند؛ آن هم به دلیل خطر احتمالی یک نوع مسمومیت غذایی است که به نام بوتولیسم معروف است.

۵- درباره داروهای بدون نسخه فکر کنید

برخی از افراد ممکن است به فکر استفاده از داروهای بدون نسخه در زمان سرفه شبانگاهی خود بیفتند. داروهای ضد سرفه معمولا به عنوان یکی از موارد زیر طبقه بندی میشوند: سرکوب کننده های سرفه یا سوسپانسیون ها: این داروها رفلکس سرفه را مسدود میکنند. سوسپانسیون هایی برای سرفه موجود هستند که حاوی کدئین هستند.

اکسپکتورانت ها: یک اکسپکتورانت، مخاط داخل ریه را رقیق کرده و باعث میشود تا توسط سرفه کردن آسانتر به بیرون از ریه ریخته شود. سرفه کمک میکند تا مخاط به بیرون ریخته شود. اکسپکتورانت ممکن است زمان سرفه را نیز کاهش دهد. داروهای ضد سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و با سایر داروها تداخل کنند. بنابراین بهتر است ابتدا با پزشک یا دکتر داروساز در باره استفاده از آن صحبت کنید.

۶- بالا بردن سر

سرفه معمولا در شب هنگام بدتر می شود؛ علت آن نیز این است که فرد در رختخواب خود صاف میخوابد، ومخاط میتواند در پشت گلو قرار گرفته و باعث سرفه شود. اگر هنگام خواب، سر کمی بالاتر از بدن قرار گیرد، باعث کاهش آب ریزش از عقب بینی و علائم رفلاکس شده که هر دو موجب تولید سرفه در شب می شوند. فرد میتواند با استفاده از یک یا دو بالش اضافه تر، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهد. تغییر در وضعیت خواب باعث می شود که موکوس، بدون ایجاد سرفه جریان داشته باشد.

۷- قبل از خواب کمی آب و نمک غرغره کنید

آب نمک می تواند باعث کاهش گلودرد یا آرامش گلوی تحریک شده شود. همچنین آب نمک می تواند به جابجایی موکوس از پشت گلو کمک کند. برای کاهش سرفه، شما می توانید یک قاشق چای خوری نمک را در یک استکان آب گرم مخلوط کرده و چند بار قبل از خواب غرغره کنید. بعد از غرغره کردن، آب نمک باید بیرون ریخته شود و هرگز بلعیده نشود.

۸- ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از علت های سرفه مکرر و طولانی مدت است. ترک سیگار موجب کاهش سرفه در طول زمان می شود؛ هرچند این مشکل یک شبه قطع نخواهد شد. انجمن ریه امریکا برای کمک به افرادی که میخواهند سیگار را ترک کنند، منابعی را ارائه میکند. همچنین صحبت با پزشک در مورد کمک به ترک سیگار مفید خواهد بود و وی می تواند برای شما آدامس های نیکوتین دار، تکه های نیکوتین و یا دارو برای ترک سیگار پیشنهاد دهد.

۹- استفاده از اسپری بینی سالین

اسپری بینی سالین، میتواند خشکی و مخاط نازک را کاهش داده و باعث دفع مواد تحریک کننده و آلرژن ها از بینی شود. این اسپری ها حاوی نمک و آب هستند و ممکن است به کاهش آب ریزش از بینی نیز کمک کنند.

۱۰- درمان آسم

آسم یک اختلال ریه طولانی مدت است که شامل التهاب و محدود شدن راههای هوایی است. علامت شایع در آن سرفه است که اغلب در شب بدتر می شود. یک نسخه استنشاقی ممکن است سرفه شب هنگام ناشی از آسم را قطع کند. برخی از آنها حاوی داروهای تنفسی برای بازکردن راههای هوایی هستند که ممکن است موجب آرامش سرفه و تنفس راحت فرد شوند.

۱۱- دلایل شایع برای سرفه شبانه

شرایط زیر جزو دلایلی هستند که معمولا باعث ایجاد سرفه در شب هنگام می شوند:

آلرژی، آسم، آمفیزم، برونشیت مزمن، ریفلاکس معده به مری، سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا.

۱۲- زمان ملاقات با پزشک

به وسیله یکی از ده پیشنهاد ذکر شده، اغلب اوقات سرفه شبانه قطع و یا کاهش می یابد. اگرچه برخی از موارد نیز وجود دارند که بهتر است برای ویزیت از یک پزشک متخصص وقت ملاقات بگیرید. اگر چنانچه هرکدام از موارد زیر را دارا هستید، زمان ملاقات با پزشک فرارسیده است: تب بالاتر از ۳۸ درجه، سرفه بیشتر از یک هفته، سرفه به همراه خون، درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی و بالاخره نفس کشیدن با صدا یا خس خس کردن صدای تنفس.

برگردان: سیما آزادفلاح

هر گونه استفاده با درج نام مجله پزشکی دکتر سلام (لینک دهی مستقیم) مجاز می باشد.


[ad_2]

لینک منبع

قالب وردپرس

مطلب پیشنهادی

بررسی علل ابتلا به کم شنوایی و نحوه تشخیص سمعک تقلبی

[ad_1] ابتلا به کم شنوایی از جمله اختلالاتی است که اغلب در اثر کهولت سن …

دیدگاهتان را بنویسید

Copy Protected by
Chetan's WP-Copyprotect.